152019sept.

Remineralizarea dentara – Sfaturi utile pentru prevenirea aparitiei cariilor

Organismul nostru este proiectat pentru a repara in mod natural orice deteriorare, inclusiv in cavitatea bucala, atat timp cat are substantele nutritive adecvate pentru a face acest lucru.

Ce cauzeaza aparitia cariilor?

Cariile nu se formeaza dupa o singura masa zaharoasa. O combinatie de factori, inclusiv calitatea salivei, dieta, pH-ul gurii si statutul microbiomului oral, pot crea un „mediu ideal” pentru formarea cariilor.

Placa dentara se formeaza cand bacteriile din gura se combina cu proteinele din saliva si particulele de alimente, apoi adera pe dintii. Aceste bacterii se hranesc apoi cu molecule de zahar din alimente, precum carbohidratii prelucrati, si lasa acizii pe dinti.

Lasate in aceeasi zona prea mult timp, aceste atacuri acide incep sa descompuna calciul din smaltul dintilor. De-a lungul timpului, acest lucru poate provoca gauri in structura dintelui si carii dentare in straturile de smalt si dentina ale dintilor.

Cum tin la distanta cariile dentare?

Exista mai multe modalitati prin care acest proces poate fi intrerupt in fiecare zi. Pentru inceput, daca alimentatia ta consta mai ales in alimente cum ar fi legumele, proteinele animale si produsele lactate bogate in minerale (cum ar fi branzeturile tari), exista sanse mult mai mari de supraaglomerare bacteriana care duce la aparitia cariilor.

Cariile dentare au sanse mai mici sa se formeze daca esti bine hidratat. Saliva este un tampon intre dinti si bacteriile ramase de la alimente. Atunci cand gura este uscata se poate opri procesul de remineralizare naturala.

De asemenea, intrerupi aceste atacuri cu acid de fiecare data cand te perii pe dinti. Folosirea atei dentare pentru eliminarea particulelor alimentare dintre dinti este un alt mod de a evita dezvoltarea unor noi carii.

In timp ce periajul si folosirea atei dentare sunt aspecte importante ale oricarei bune rutine de igiena dentara, acestea nu sunt singurele metode de prevenire a cariilor dentare.

Sa recapitulam: Consumul alimentelor care provoaca supraaglomerarea bacteriilor si, eventual, atacurile acide asupra dintilor, este o cauza majora a producerii cariilor. Gura uscata este o alta mare problema.

Ce este remineralizarea dentara si ce alimente ne pot ajuta in razboiul nostru cu cariile dentare?

Remineralizarea este un proces natural, care are loc in fiecare zi in corpul nostru, si se produce prin reprecipitarea sarurilor minerale acumulate la interfata placa dentara-dinte: ionii de calciu, fosfor si fluor care provin din structurile dure dentare demineralizate sau din componentele naturale anorganice salivare.

Gura ta are nevoie de o combinatie de mai multi nutrienti importanti pentru a remineraliza efectiv dintii. Evitarea demineralizarii (atacurile cu acizi) nu este intreaga poveste.

Alimentele si suplimentele bogate in minerale, cum ar fi calciu si magneziu, iti ofera sansa de a reconstrui structurile rupte in exterior. In plus, atunci cand corpul tau distribuie aceste substante nutritive in restul corpului tau, dintii tai primesc suportul intern de care au nevoie pentru a deveni puternici si sanatosi.

Iata ce trebuie sa faci pentru a controla demineralizarea dentara si pentru a facilita remineralizarea:

  • Redu sau elimina zaharul si carbohidratii – hranesc bacteriile care formeaza cariile.
  • Asigura-te ca obtii suficiente vitamine solubile in grasimi, acestea includ vitaminele A, D, E si K. (1)
  • Acorda o atentie deosebita aportului de vitamina K2 – acest nutrient este un element esential pentru dintii sanatosi.
  • Asigura-te ca obtii suficiente minerale – in special calciu, magneziu si fosfor. Aceste minerale sunt absorbite de dinti pentru a le reconstrui structura.
  • Obtine o multime de alimente cu vitamina D – Pana la 90% din populatie este deficitara in acest nutrient, dar aveti nevoie de el pentru a vindeca cariile.
  • Redu consumul de acid fitic – se gaseste in principal in seminte de plante, fasole si boabe. Acidul fitic este un anti-nutrient care interfereaza cu absorbtia nutrientilor, in special cu calciu. Cel mai simplu mod de a reduce continutul de acid fitic este prin inmuierea si germinarea acestor alimente inainte de a le manca.